BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Salam Perjuangan

Photobucket

"Siapa bilang masuk surga itu mudah?



Syurga meminta tebusan yang sangat mahal.



Kesedaran yang Tinggi Amal yang Besar.



Keberanian yang tak kenal gentar.



Dan lebih dari segalanya, surga meminta ketakutan




dan cinta kita pada Tuhan Semesta Alam."







UKHUWAH SUFI




Khas buat para tetamu ziarah sekalian.

Ribuan terima kasih kami ucapkan

atas kesudian kalian menziarahi blog ini.

Sekiranya sahabat sekalian ingin berkongsi pendapat,

ilmu atau apa sahaja, silalah tinggalkan alamat blog

atau email sahabat di sini. Atau seandainya

sahabat ingin memberi sebarang komen untuk

penambah baikan, juga amat saya alu-alukan.

Salam ukhwah sufi buat semua.

3237356611_17939b76b7



“Sahabat yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya,

kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan

ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”


41



Sahabat yang baik adalah sahabat yang selalu mengingatkan kita kepada Allah…

Hari ini bersahabat, esok kita bersahabat dan selamanya kita bersahabat..

Jika hari esok diri ini tiada lagi di dunia ini…

Kutetap mengharapkan kita bersahabat…

Diri ini mengharapkan kita sama-sama selamat sampai ke sana..


Nikmat paling manis apabila Allah mentarbiyah kita


dengan pelbagai ujian, namun tautan ukhuwah


mampu berhadapan dengan sejuta kesulitan,


yang memberi suntikan semangat perjuangan..

alirkan halawatul ukhwah,

kesungguhan dalam berjuang melalui tautan hati..

HAK CIPTA TERPELIHARA 2010









Ingatlah,ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, Sesungguhnya Aku akan menciptakan di muka bumi seorang khalifah.Para malaikat serentak berkata,Apakah Engkau hendak menciptakan di muka bumi (makhluk) yang akan melakukan kerusakan dan akan menumpahkan darah di dalamnya, padahal kami senantiasa bertasbih dengan menyanjungMu dan mensucikanMu? Seraya Allah menjawab,Sungguh Aku lebih mengetahui apa-apa yang tidak kalian ketahui. (QS. Al-Baqarah ayat 30).

TIKA DINIHARI :)

Sahabat Ku, Ucapkanlah Perkataan Ini..



Asalamualaikum dan salam ukhuwah sufi buat semua.. sedang asyik di belengu masalah dan terperok kat dlm bilik ni rase bosan la pulak mangadap computer, tibe2 datang satu ilham nak create sebuat blog dgn bantuan rakan..jadi kami sepakat nak kongsi blog ni.. jadi ini maybe pemulaan buat semua.. di harap blog ni sikit sebanyak memberi manfaat kepada kite semua..





Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 14 April 2010

Surat Dari Syurga...

Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal yang saleh, Kami tidak memikulkan kewajiban kepada diri seseorang melainkan sekedar kesanggupannya, mereka itulah penghuni-penghuni surga; mereka kekal di dalamnya. (Surah Al A'raaf 7:42)





“Ataukah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) seperti (yang dialami) orangterdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan diguncang (dengan berbagai cobaan), sehingga Rasul dan orangyang beriman bersamanya berkata, “Kapankah datang pertolonganAllah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.” [2:214]

Syurga? Itulah impian setiap dari manusia di atas muka bumi ini. Tempat abadi yang penuh dengan nikmat, dan setiap manusia itu pasti inginkan syurga. Hatta, golongan tidak beriman juga bercita2 tinggal di dalam syurga kelak.
Saudaraku,
Jika kita menyusuri sirah Ar-Rasul, maka kita akan melihat bagaimana sejarah merakam ujian2 dan dugaanyang mereka hadapi semata-mata untuk mempertahankan akidah mereka. mereka telah diseksa, dipulau, diejek, dicemuh malah dibunuh oleh golongan kafir quraisy. Sehinggakan, mereka merasa tertekan dengan keadaan mereka itu.

Namun saudara sekalian, kita lihat bagaimana akhirnya keimanan mereka tak pernah luntur sedikit pun lantas mereka digolongkan oleh Allah sebagai orangyang telah dijanjikan syurga buat mereka. Sungguh indah sekali perasaan begitu, impian mendapatkan syurga yang sentiasa diidam2kan setiap manusia itu telah dijanjikan sendiri oleh Tuhan Pemilik Syurga. SubhanAllah.
Saudaraku,
Rasulullah dan para sahabat telah mendapat bayaran syurga dari pengorbanan mereka. Sedangkan kita baru diuji dengan sedikit kesusahan, kekecewaan, kegagalan, dan kepayahan terus rasa lemah semangat dan ingin lari daripadanya. Padahal, kita golongan yang inginkan syurga. Berbaloikah?

Dalam peringkat saya dan juga saudara (yang seperti saya) sebagai seorang pelajar, ujian2 yang hadir dalam waktu begini adalah sebagai persediaan untuk menghadapi ujian2 yang lebih besar dan mencabar kelak. Mungkin sekarang cuma ujian gagal dalam pelajaran, sibuk dengan belajar, waktu lapang yang kurang, dan macam-macam lagi. Kelak, pelabagai jenis kegaglan akan datang, kesibukan kita juga akan menjadi pelbagai, malah waktu lapang akan menjadi seakan-akan tiada. Mudahnya, andai saya gagal untuk ujian sekarang ini saya berpontensi untuk tidak mampu menghadai ujian2yang lebih besar yang mendatang. Oh! Ya Qawiyul Matin, tabahkanlah jiwa ini di atas jalan-Mu.

Dan akhirnya pengorbanan akan menjadi nilai yang perlu dibayar oleh setiap dari kita. Dan untuk menghasilkan pengorbanan, keyakinan kita pada pengorbanan yang kita curahkan perlulah kuat. Dan keyakinan itu akan hadir dengan kefahaman yang jitu. Dan perasaan untuk memahami akan lahir dari keinginan yang meluap-luap dan semangat yang tinggi dalam diri kita. Mereka para sahabat menjadikan ganjaran syurga sebagai motivasi buat diri mereka, dan mereka yakin dengan-Nya. Maka, kita akan melihat bagaimana mereka menempuh segala ujian yang mereka hadapi dengan penuh takjub.


“Di antara orang2 mukmin itu ada orang2 yang menepati apa yang telah mereka janjikan Kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada (pula)yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak mengubah (janjinya).”[23:23]
Moga kita tergolong dalam hamba-Nya yang dijanjikan syurga Allah. InsyaAllah.

1 ulasan:

bukaminda berkata...

alhamdulilah...

Related Posts with Thumbnails